Alle bilister ved (eller burde vide), at biler regelmæssigt skal have efterset flere vigtige dele, der slides hurtigt, da biler har mange bevægelige dele, der slides under kørslen. Derfor afhænger bilens serviceintervaller dels af bilens alder men også af antal kørte km. Når man køber en ny bil medfølger en servicebog, hvori der tydeligt fremgår, hvornår bilen skal på værksted og have foretaget kontrol og eftersyn samt olieskift mm.
De første par år indkalder bilforhandleren bilejeren til periodiske eftersyn, som ofte er inkluderet i bilens salgspris, men senere skal man betale for denne service. Der findes mange hobbymekanikere rundt omkring i landet, og de kender også en del til biler, så de kan naturligvis også klare de mest normale opgaver ved en bils vedligeholdelse, men især alle nye biler har så meget elektronik og avanceret udstyr indbygget, man bør få tjekket bilen hos et autoriseret værksted, der både har den rette uddannelse, værktøj og viden til netop denne bil.
Hvis man selv prøver at udskifte autodele på de nye og avancerede biler, så kan man nemt gøre mere skade end gavn ved bilen, så det er langt bedre at give opgaven til kvalificerede fagfolk, der arbejder med den slags til daglig.
Især disse autodele skal tjekkes jævnligt
Ved hvert serviceeftersyn har man en tjekliste, som man gennemgår systematisk, så man ikke glemmer noget. De vigtigste steder ved eftersynet er følgende:
- Styretøj (slør)
- Bremseklodser og skiver
- Lys, blinklys og horn
- Kølerstand
- Bremsevæskestand
- Drivremme
- Luft- og brændstoffiltre
- Dæk slitage
- Fejlbeskeder i instrumentbræt
- Olie
Man tjekker bilens km tal og noterer dette sammen med datoen i bilens servicebog, som får et godkendelsesstempel, når eftersynet er klaret tilfredsstillende. Man udbedrer naturligvis de fejl ved bilen, man støder på undervejs, således bilen altid er fuldt funktionsdygtig og sikker at køre i. Ved senere eftersyn tjekker man flere detaljer såsom tændrør, gløderør, udstødning, katalysator, støddæmpere, rustangreb og andre dele, der skal være i orden, når en bil skal kunne godkendes i synshallen.
Bilistens egen vedligeholdelse
De fleste bilister overlader denne opgave til autoværkstederne, så bilisten kan have gavn af bilen i længst mulig tid. Det er mere økonomisk at ofre lidt penge på vedligeholdelse og forebyggelse, så man aldrig får motorstop og nedbrud af bilens dyre dele som motor, kobling og gearkasse. Derudover bør bilisten selv sørge for en tiltrængt vedligeholdelse af bilen efter behov. Det drejer sig især om regelmæssig bilvask, polering af lakken, give bilen undervognsbehandling og rustbeskyttelse hvert andet år, få udbedret små buler og ridser, så bilen ikke får rustangreb, der alligevel ikke er omfattet af bilforhandlerens rustgaranti, der kun omfatter indefra kommende rustangreb. Hvis man også ønsker at give bilen en høj salgsværdi, så bør man altid holde bilen i god stand og gerne røgfri, og man skal altid kontakte sit værksted, hvis bilen kommer med mislyde, eller hvis der kommer lys i advarselslamperne på bilens instrumentpanel. Endeligt bør gode bilister holde jævnligt øje med motortemperaturen (kølervæskestanden) samt oliestanden og bremsevæskestanden, da et fald i disse niveauer skal ordnes straks. Hvis der er tale om et hyppigt og kraftigt fald, så skal man få fundet og udbedret årsagen til dette, da bilen ellers er livsfarlig at køre rundt i.